Wychowana w Krakowie, wykształcona w Monachium i robiąca karierę na przełomie wieków XIX i XX w Paryżu, obywatelka świata i pierwsza dama polskiego malarstwa Olga Boznańska jest przykładem wielkiej kobiecej odwagi i determinacji. Poddała się swoistej i trwającej latami wędrówce, ciągłym powrotom na rozdroża. Tułaczka, nieustająca ucieczka i poszukiwania powodowane przede wszystkim pragnieniem w byciu dobrym i spełnionym artystą, pociągały za sobą konieczność ciągłego podejmowania wyboru, były też rodzajem buntu wobec rzeczywistości, a przede wszystkim – co należy podkreślić były nieustającym szukaniem własnej niezależności, własnego ego, miejsca dla siebie - dla kobiety-artystki w tym zdominowanym przez mężczyzn świecie.
Wyboru swego losu Olga Boznańska dokonała już we wczesnej młodości – jej wybór to sztuka – a efektem tego wyboru stało się uczestnictwo w światowym życiu artystycznym, prestiżowe nagrody międzynarodowe, eksponowanie prac w najbardziej ekskluzywnych i popularnych salonach malarskich w Europie i w Stanach Zjednoczonych, zakupy do najlepszych kolekcji sztuki, powodzenie wśród międzynarodowej klienteli. Jej kariera malarska rozpoczęta w Krakowie końca XIX wieku, kontynuowana w najważniejszym ówczesnym ośrodku artystycznym jakim było Monachium, swoje apogeum osiągnęła w Paryżu. I malarstwo określiło jej życie – świadomie w nim zatraciła poświęcając mu życie osobiste.
Niezaprzeczalny wydaje się jednak fakt, że Boznańska była mocną kobietą, która pod koniec XIX wieku i w pierwszej połowie XX wieku, pokazała jak mocna może być kobieta – że stać ją przede wszystkim na świadome wybory i samodzielne określenie swojej drogi życia. Nieprawdziwe zdają się określenia towarzyszące Oldze Boznańskiej, ze poświęciła życie dla malarstwa. Ona go nie poświęciła, ale w pełni świadomie wybrała taką a nie inną drogę życia. Wybrała malarstwo, które dla niej było prawdziwym spełnieniem.
Urszula Kozakowska-Zaucha: historyk sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego; kurator Działu Sztuki Nowoczesnej w Muzeum Narodowym w Krakowie, zainteresowana sztuką okresu Młodej Polski autorka wystaw, m.in.: Topole nad wodą. Jan Stanisławski (MNK i Muzeum Okręgowe w Rzeszowie), Jan Stanisławski i jego uczniowie (Muzeum Narodowe w Gdańsku), Piękno do mnie przyszło. Biały okres twórczości Wojciecha Weissa (MNK). Podszepty sztuki. Jacek Malczewski (MNK); Olga Boznańska (1864-1940) (MNK i MNW). Autorka publikacji: Kresy w sztuce polskiej (Wydawnictwo BOSZ), Jan Stanisławski(Wydawnictwo BOSZ), współautorka Encyklopedii Sztuki polskiej (Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2000), 1000 arcydzieł malarstwa (Wydawnictwo Kluszczyński, Kraków 2008), Arcydzieła malarstwa Muzeum Narodowego w Krakowie (Arkady, Warszawa 2010). Obecnie pracuje nad katalogiem dzieł wszystkich Olgi Boznańskiej.